CapSeks AI Medical Technology närmar sig nästa steg efter övertecknad emission – kommersiell utrullning

Northern CapSek Ventures AB (”CapSek” eller ”Bolaget”) portföljbolag AI Medical Technology har utvecklat marknadens bäst presterande AI för diagnos av misstänkt hudcancer. Med evidens för 99,5 procents säkerhet i bedömningen har bolagets AI klarat av den kliniska fasen, och börjar nu se slutet på den regulatoriska fasen, med målet om MDR-godkännande och en CE-märkning före årets slut. Därefter väntar en partnerdriven utrullning i EU och Australien. Det berättade AI Medical Technologys vd Christoffer Ekström vid en presentation för CapSeks aktieägare.

AI Medical Technology grundades 2020 och har på fyra år och med endast 30 Mkr i finansiering lyckats utveckla en lösning bestående av en AI och ett dermatoskop som en ordinär vårdcentralläkare kan använda för att med marknadens högsta säkerhet kunna avgöra om en misstänkt hudförändring är cancer.

• Att kunna upptäcka och rätt diagnostisera misstänkt hudcancer räddar både liv och pengar. Förutom det mänskliga lidandet, så finns enorma besparingar för vården då så mycket som 24 av 25 misstänkta kirurgiska åtgärder är falska positiva, alltså fläckar som inte är hudcancer men som läkaren valt att ta bort för säkerhets skull. Varje sådan åtgärd kostar 5 000 till 6 000 kr, i Sverige. Men i USA kostar det ofta 1 400 USD så det handlar om stora potentiella besparingar för vården, säger Christoffer Ekström, vd på AI Medical Technology.

Utvecklingen inom AI har som bekant varit mycket snabb och det finns cirka 14 000 studier som visat på att en AI kan vara minst lika bra som en dermatolog på att ställa diagnos. Trots det har bolaget begränsat med konkurrens i den främre kanten av sitt fält, menar Christoffer Ekström. Till stöd för det påståendet har AI Medical en gedigen skara av så kallade Key Opinion Leaders på ledande sjukhus och universitet i både Sverige och utlandet som stödjer bolagets lösning.

Inom AI Medicals nisch finns ännu inga företag för bilddiagnostik av cancer som har MDR-godkännande. Samtliga konkurrenter i EU har gjort sina studier retrospektivt vilket innebär en kontrollerad miljö som inte har evidens eller accepteras när det kommer till regulatoriska godkännanden. När dessa flyttar över till verklig miljö blir resultaten helt annorlunda. AI Medicals höga resultat är däremot uppmätta i verklig miljö.

Affärsmodellen är ännu inte helt fastställd men kommer sannolikt bestå av någon form av kombination av abonnemang och kostnad per bedömd hudförändring. För att stärka upp kompetensen inför den kommande kommersiella utrullningen har bolaget lyckats attrahera Emil Billbäck till styrelsen, för många känd som vd för börsnoterade Bonesupport.

AI Medical stärkte nyligen kassan med 12 Mkr i en övertecknad bryggfinansieringsrunda, inför en större Serie A-runda senare i år.

• Vi kommer att fokusera på partnersamarbeten, men även satsa på att hålla en egen nära kontakt med användarna av vår lösning. Nu räknar vi med CE-godkännande före slutet av 2024, och därefter en större kapitalanskaffning inom ett år för att ladda inför utrullningen, säger Christoffer Ekström.
  • Vi tycker det är väldigt roligt att se den starka utvecklingen i AI Medical, med både den kliniska, regulatoriska och snart också kommersiella utvecklingen. Att få in Emil Billbäck i styrelsen är en bekräftelse på den kommersiella kraften i bolagets lösning, samtidigt som han bidrar med viktiga erfarenheter av den här sortens utrullningar, säger Henrik Jerner, vd på CapSek.

CapSek äger ca fyra procent i AI Medical Technology.

För mer information, kontakta:
Henrik Jerner, VD Northern CapSek Ventures AB, telefon +46 761 08 65 44

Om Northern CapSek Ventures AB
Northern CapSek Ventures är ett annorlunda riskkapitalbolag, som hittar och investerar i spännande techbolag utanför Stockholmsregionen. Bolaget, som är noterat på NGM Nordic SME, är en aktiv ägare och bistår med nätverk, rådgivning, partnerskap och affärsutveckling. Investeringar görs när affärsmodellen är bevisad och målbolaget tar in expansionskapital i en så kallad A-runda. Drivkrafter för investeringarna är digitaliseringen av samhället, exempelvis Software as a Service (”SaaS”), Internet of Things (”IoT”), Computer Gaming (datorspel) eller AI/Machine Learning (”AI/ML”). CapSek investerar i både onoterade och noterade företag. Bolaget har kontor i Göteborg och Piteå. CapSek öppnade kontoret i Piteå i januari 2023 för att hjälpa små och medelstora techbolag som verkar i Sveriges norra tillväxtkluster. Bolagets hemsida är https://capsek.se

CapSeks AI Medical Technology närmar sig nästa steg efter övertecknad emission - kommersiell utrullning