Ökad ARR och kostnadseffektivitet lägger grunden för framtiden
Andra kvartalet 2024
Andra kvartalet 2024
Väsentliga händelser under kvartalet
* Brilliant Future har i samband med systembyte, genomfört i juni 2024, gjort en förändring avseende periodiseringsmetodik för intäkterna. Detta för att ge en mer rättvisande bild av bolagets intäkter i samband med att nya abonnemang tillkommer eller att gamla upphör. Effekten av denna förbättring framgår av not 7 i kvartalsrapporten.
VD har ordet
Årets andra kvartal får sammanfattningsvis betecknas som positivt. En svag konjunktur och tuffa jämförelsetal medförde visserligen att fakturerad försäljning för det andra kvartalet inte riktigt nådde upp till nivåerna föregående år men årligen återkommande intäkter (ARR) fortsatte att öka, både i absoluta tal och som en andel av Brilliant Futures totala försäljning. Den successiva anpassningen av organisationen till en ny affärsmodell belastade visserligen kvartalets resultat men kommer att medföra fortsatt resultatförbättring och lägger grunden för en stark lönsamhetsutveckling när vi åter kan visa tillväxt i försäljning och omsättning.
Starkare erbjudande
Brilliant Futures framtida tillväxt är i sin tur beroende av att bolaget har ett konkurrenskraftigt erbjudande och att detta kan distribueras på ett effektivt sätt. Det är därför glädjande att vi har tagit ytterligare stora steg i vårt produktutbud, både med användningen av generativ AI i samtliga produkter och med lanseringen av en helt ny produkt för kundrelationsundersökningar. Återkopplingen från våra kunder visar att vårt nya erbjudande uppfattas som både innovativt och värdeskapande och vi såg redan under det andra kvartalet en positiv försäljningsutveckling med stor potential framöver.
Breddad distribution
I syfte att bredda vår distribution inledde vi för några år sedan samarbeten med ett antal organisationer som på ett eller annat sätt kan komma att utgöra effektiva försäljningskanaler för våra produkter. Det samarbete med den nordiska företagshälsokoncernen Avonova som vi inledde 2022 har genererat flera gemensamma kunder, såväl på den nordiska marknaden som globalt, och fördjupas nu med ett nytt intentionsavtal. Brilliant Futures medarbetarundersökningar kommer att erbjudas Avonovas kunder som ett led i arbetet med att digitalisera delar av företagshälsovården så att till exempel förebyggande insatser ska kunna sättas in i tidigare skeden och med ett individbaserat perspektiv.
Nöjda kunder
När vi nu går in i andra halvan av 2024 kan jag konstatera att vi har gjort framsteg inom de flesta av våra områden. Framåt kommer vi behålla vårt starka fokus på att erbjuda lösningar som ligger i framkant, både vad gäller funktionalitet och det affärsvärde som skapas. Jag är stolt över resultatet från vår senaste kundrelationsundersökning som tydligt visar att man uppskattar både användarvänligheten i våra plattformar, de insikter som genereras och hur dessa kan användas för att utveckla organisationer och verksamheter.
Engagerade medarbetare visar vägen framåt
Återkopplingen från våra kunder bekräftar också den professionalism och det engagemang som våra anställda visar. Vi vet att engagerade medarbetare leder till lojala kunder, vilket påverkar resultatet på sista raden. Det är därför väldigt positivt att engagemanget bland våra medarbetare nådde All Time High i april så med den vetskapen ser jag mycket fram emot vad hösten kommer att ge.
För ytterligare information kontakta
Ulrika Jonsson, VD
Tel: +46 73 408 27 05
E-post: ulrika.jonsson@brilliantfuture.se
Certified Adviser
Mangold Fondkommission AB är Bolagets Certified Adviser, telefon +46 8 503 01 550, e-post: ca@mangold.se, www.mangold.se
Denna information är sådan information som Brilliant Future AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 augusti 2024 kl. 08.30. Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.
Om Brilliant Future
Brilliant Future erbjuder marknadsledande produkter och tjänster för att mäta kund- och medarbetarrelationer. Baserat på mer än 20-års erfarenhet förser man kunder med verksamhet i mer än 50 länder med agerbara insikter som resulterar i faktabaserade beslut och ett helhetsperspektiv på verksamheten. På så sätt kan företag och organisationer stärka relationen till kunder och medarbetare och därmed nå sin fulla potential. Bolagets aktie (BRILL) är noterat på Stockholmsbörsen Nasdaq First North Growth Market. Läs mer på www.brilliantfuture.se
Bifogade filer
PM-Brilliant-Future-AB-publ-Q2-2024.pdf